Robert J. Knecht knygos apžvalga
![]() |
|
J.Knecht knyga “Prancūzijos renesanso
dvaras” plačiai apžvelgia Prancūzijos renesanso dvaro visuomenės kultūrą, socialinę struktūrą,
gyvenimo įpročius. Išsamiai analizuojama, kaip šie kultūriniai ir socialiniai
aspektai, bei gyvensenos ypatumai
atsispindėjo dvaro architektūroje ir interjeruose.
Šiuolaikiniam žmogui vaikštant po didžiules renesanso pilis, su
nesuskaičiuojama galybe kambarių, pokylių
salių ir kitokios paskirties kambarių, sunku suvokti, koks buvo tuometinio dvariškio gyvenimas. Taip pat dažnai
vaikštant po didžiules menes ir ilgas galerijas su nesuskaičiuojama galybe durų
vedančių vis į naujus kambarius, galvoje kyla mintis: “ O kam gi buvo
naudojama tokia begalė kabinetų, svetainių ir priimamųjų?”. Bent man vaikštant po senus rūmų pastatus
dažnai į galvą ateidavo tokios mintys. Kai į mano rankas pateko J.Knecht knyga šie klausimai po truputi rado savo atsakymus. Tiesą sakant, knyga prieš akis atsivėrė sunkiai suvokiamą tuometinės socialinės hierarchijos sistemą ir šių dienų akimis žiūrint labai neįprastu tapusio gyvenimo užkulsius.
![]() |
Henrio II galerija. Fontainebleau. |
![]() |
Chenonceau |
Šiuolaikinis žmogus dvarą dažniausiai
suvokia, kaip didelę prabangių senovinių gyvenamųjų pastatų grupę, bet
tuometinėje Prancūzijoje karaliaus dvaras buvo daugiau socialinis reiškinys nei
pastatų kompleksas. Galimą būtų jį pavadinti atskirą visuomenės grupe, kurios branduoliu visuomet būdavo karalius. Su kiekviena nauja
karūnacija ar karališkomis laidotuvėmis šis dvaras iš esmės pasikeisdavo. Naujasis karalius savo svitą formuodavo
iš sau palankių ar naudingų dvariškių. Kadangi karaliaus mirtis ir po to sekanti
naujo karaliaus karūnacija sukeldavo didelių pasikeitimų dvaro struktūroje, šios
progos buvo ypatingai pažymimos. Sunku įsivaizduoti
laidotuves pagal imantrų scenarijų trunkančias porą mėnesių, didžiules delegacijas kilmingųjų atvykstančias atsisveikinti su karaliumi ir įvairiomis dekoracijomis visiškai pakeistą vidinių miesto erdvių architektūrą bei vakarienes kartu su mirusiuoju. Toks pat,
o gal net dar labiau pompastiškas buvo ir naujojo karaliaus karūnavimas bei pirmasis kartas, kuomet karalius įžengdavo į miestą. Karaliaus įžengimo į miestą šventė kartodavosi kiekviename mieste į kurį
atvykdavo naujasis karalius. Ir kiekvieną kartą šis atvykimas pasižymėdavo vis naujomis dekoracijomis,
skirtingomis parado figūromis, kurios šlovino naująjį karalių.
![]() |
Karališkosios laidotuvės |
![]() |
Karaliaus įžengimas į Paryžių |
Dvaro širdis buvo karalius, o svarbiausia
vieta rūmuose karališkieji apartamentai. Juos sudarė miegamasis, kuriame
nakvojo karalius ir jo favoritai, čia vyko svarbus susitikimai, priėmimai. Apartamentams priklausė koplyčia, kaip ir miegamasis turėjusi net kelių skirtingų paskirčių
aptarnaujantį personalą. Karališkuosius apartamentams priklausė ir karališų aptarnaujantys departamentai (paneterie,
échansonnerie ir fruiterie) . Šie departamentai buvo aiškiai atskirti
nuo karalienę aptarnaujančių departamentų, išskirtinai privatūs.
Aplink karalių sukosi visas dvaro
gyvenimas. Jis diktavo madas, o išskirtiniai gyvenimo įpročiai formavo rūmų
interjerus. Karaliaus pavydžiu sekė
ir visi kilmingieji puošdami savo rūmus ir rezidencijas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą